دوم تیرماه برابر با 23 ژوئن، روز جهانی زنان مهندس نام گذاری شده است
انجمنهای جهانی مختلف در حمایت از زنان در این روز به مسئله اهمیت برابری شغلی بین مردان و زنان میپردازند.
از ابتدای هستی داستانی وجود دارد که در آن گفته میشود مردان برای برتری نسبت به زنان از غارها بیرون آمده و مشاغل را ساختند و از آن زمان، زن که جنس اول به حساب میآمد و به کارهای مهمی چون رسیدگی به امور زندگی در غار و تهیه غذا میپرداخت، رفته رفته نقش مهمش کمرنگ و کمرنگتر شد و مردان توانستند او را به جنس دوم تبدیل کنند.
اما امروزه شرایط تغییر کرده است. زنان هم میتوانند در صورت تمایل همچون مردان در مسایل گوناگون به ویژه مهندسی که به اشتباه، مردانه پنداشته شده، فعال بوده و مشغول به کار شوند. البته در این بین، موانع بسیاری ممکن است زنان را از رسیدن به هدف غایی خود باز دارد.
روز جهانی زنان مهندس در واقع به این مناسبت در تقویم تاریخ ثبت شده که باورهای غلط مردانه و زنانه بودن مشاغل از بین برود. اولین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی در بریتانیا توسط انجمن مهندسی زنان (WES) به مناسبت جشن نود و پنجمین سالگرد آن راه اندازی شد. این انجمن پیشنهاد ایجاد این روز را در تقویم ارائه کرد. پس از آن استقبال جهانی بسیاری نسبت به این روز شد و در نهایت یونسکو در سال ۲۰۱۶ میلادی از این روز حمایت کرد تا جایی که در سال 2017، به دلیل علاقه و اشتیاق بینالمللی، روز جهانی زنان مهندس برای اولین بار بینالمللی شد. تمام هدف روز جهانی زنان مهندس، تشویق رشد زنان در بخش مهندسی است. در این روز دستاوردهای برجسته زنان مهندس در سراسر جهان جشن گرفته می شود. همه سازمان های مهندسی دولتی، آموزشی، نهادی و شرکتی تشویق می شوند تا رویدادهایی را برای حمایت از این روز برگزار کنند. تاریخچه زنانی که در کار های مهندسی کار میکنند، به دوران جنگ جهانی اول بازمیگردد.
در ایران هم دختران بسیاری وارد رشتههای مهندسی میشوند و البته گهگاه با موانع زیادی در بازار کار روبرو میشوند.
آمار مجمع جهانی اقتصاد در سال ۲۰۱۵ میلادی ایران را با ۲۳۳ هزار نفر از نظر تعداد دانش آموختگان رشتههای مهندسی به عنوان سومین کشور در تولید مهندس شناخت. در این رتبه بندی روسیه با ۴۵۴ هزار نفر و ایالات متحده آمریکا با ۲۳۸ هزار نفر به ترتیب رتبههای اول و دوم را داشتند. با این حساب ایران فقط در زمینه تولید مهندس چنین مقام بالایی دارد و در زمینه رشد اقتصادی و صنعتی هیچگاه چنین جایگاهی نداشته است. در این بین زنان به مراتب وضعیت سختی دارند. به گفته مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده به طور کلی ۵۷ درصد دانشجویان کل مقاطع و ۴۴ درصد دانشآموختگان کشور زن هستند. همچنین آمار نشان میدهد که تعداد دانشجویان دختر در مقطع کارشناسی بیشتر از پسران است و در مقاطع بعدی این مقدار کمتر میشود. به طوری که ۳۷ درصد دانشجویان دکتری و ۳۵ درصد دانشجویان کارشناسی ارشد زن هستند. طبق آمار ۲۳ درصد دانشجویان فنی و مهندسی و ۵۲ درصد دانشجویان رشته کشاورزی را زنان تشکیل میدهند. با اینکه تعداد دختران در رشتههای فنی و مهندسی همچنان کمتر از سایر رشتههاست، که این میتواند به دلیل بازار کار نامتناسب این رشته باشد، اما همچنان توجه به این رشتهها در بین دختران رو به افزایش است. به طوری که آمارها نشان میدهند نسبت تحصیل دختران در رشتههای فنی و مهندسی از ۴ درصد در سال ۱۳۶۵ به ۳۰ درصد در سال ۱۳۸۸ رسیده است. این نسبت در سال ۹۰-۸۹، ۲۵ درصد بود، اما در سال ۹۲ به ۱۹ درصد رسید.
مخالفت با تحصیل دختران در برخی رشتههای مهندسی و سهمیهبندی جنسیتی:
در سال تحصیلی 1391 محدودیتهایی برای تحصیل دختران در رشتههایی که عمدتاً گرایشهای مختلف مهندسی بود، اعمال شد. در این سال ۳۶ دانشگاه ظرفیت پذیرش دختران را در برخی از رشتههای خود حذف کردند که در این میان رشته مهندسی عمران در ۱۵ دانشگاه و پس از آن گروه مدیریتها و مهندسی معدن در ۱۲ دانشگاه صرفاً مردان را پذیرش میکردند. البته در این بین همواره باورهایی هم وجود داشته است که شرایط کار مهندسی را متناسب با دختران نمیداند. برای مثال گفته میشود در بازارکار این باور وجود دارد که مردان در رشته مهندسی عمران کار بلدتر هستند. عموم دخترانی که در این رشته دانش آموخته میشوند ناچار به کار در شرکتهای مهندسی مشاوره یا شهرداریها مشغول می شوند. باور دیگری که شرایط کار برای زنان را سخت میکند این است که مردها معتقدند، نباید زیر دست خانمها باشند. با این وجود دختران همچنان در رشته های مهندسی مشغول به تحصیل هستند و با تمام موانعی که در انتخاب شغل با آن روبرو میشوند در بازار کار رقیب مردان مهندس هستند. نگاهی به زنان مهندس موفق ایرانی در داخل و خارج از کشور میتواند این موضوع را به خوبی نشان دهد.
.به هر صورت، زنان بسیاری در بازههای زمانی مختلف و از سالیان بسیار دور تا کنون با تبعیضات و نابرابریهای حقوقی روبرو بودهاند نام گذاری این گونه مناسبت ها می تواند در زمینه برابری حقوق زنان و مردان در تمامی کشورها موثر واقع شود این روز را به بانوان مهندس اعم از اساتید، همکاران و دانشجویان رشته های مهندسی موسسه آموزش عالی ارشاددماوند، شادباش می گوییم و برای آنان، آرزوی پیروزی روز افزون داریم.
ماخذ:
https://akharinkhabar.ir/
معاونت فرهنگی دانشجویی موسسه آموزش عالی ارشاد دماوند، نشست تخصصی با موضوع : «بررسی چالش های معلمان زبان انگلیسی و راه کارهایی برای حل آن ها» را برگزار میکند.
نشست بررسی چالش های معلمان زبان انگلیسی و راه کار هایی برای حل آن ها، برگزار شد.